maandag 21 april 2014

Opvoeden... wanneer doe je het goed?


Soms probeer ik heel bewust van alles te genieten, maar dit lukt gewoon niet altijd... ik wil dat ik later kan zeggen, ja het is niet voorbij geschoten zonder dat ik het doorhad. Ook daarbij helpt deze blog mij... de herinneringen een stukje vastleggen zodat we nog eens terug kunnen lezen.



Door de drukte heb ik ook het idee dat mijn geheugen me soms in de steek laat... we worden opgeslokt door alles wat we meemaken, hebben korte nachten en daardoor vergeet ik gewoon veel! Zou ik de enige zijn die hier last van heeft? Denk het niet...



Ook het mopperen om onnodige zaken...
"Mama, mag ik vandaag circusrok aan" 
Alweer! Die heb je deze week al 2 keer aangehad... NEE vandaag niet. Waarom die NEE?! Als dat kind toch graag haar circusrok aan wil... vaak komt het besef pas later als je al hebt gemopperd of nee hebt gezegd. Dus zeg vaker JA dit maakt het leven een stuk makkelijker.
Ik ben ook aan het leren en helemaal goed doen we het nooit. Heb er altijd zo'n hekel aan... van die ouders die denken dat ze beter zijn dan de rest, het beter doen dan jij, of in ieder geval je het gevoel geven dat je een prutser bent en er niks van bakt. 
Maar geloof me ik denk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten... we proberen het zo goed mogelijk te doen.



Vaak sluipen er gewoontes in, goede gewoontes maar ook slechte.
Ik denk dat positief zijn heel belangrijk is en een kind kan helpen een gezond persoon (van geest) te worden! Het stimuleren en belonen van goed gedrag geeft het kind denk ik eigenwaarde.
Maar ja, wanneer moet je precies straffen en op wat voor manier doe je dat goed? Daar zou ik nog wel eens een boekje over kunnen lezen... geloof dat ik dat nog niet helemaal onder de knie heb. Toen alleen Roos er nog maar was ging ze op de gang en als ze lang genoeg gestaan had, ging ik voor haar zitten vroeg ofdat ze nu eigenlijk wist waarom ze op de gang moest... kus en een kroel, klaar. 
Nu met 4 kinderen duurt dat ritueel te lang... HUP op de gang... en er weer af. 



Ach ja... wanneer doe je het goed?! Als je vaak cakejes met ze bakt? Jammer genoeg niet denk ik....
Maar wel is het goed om er op z'n tijd bij stil te staan hoe bijzonder het is dat je elkaar hebt en vaker ja moet zeggen om elkaar het leven wat makkelijker te maken en ook jezelf...

Zware kost vandaag... zou het door de Pasen komen?! ;)

-xxx- 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten